Škrtni si svojho Balázsa

Autor: Olga Pietruchová | 16.7.2010 o 9:16 | (upravené 22.7.2010 o 12:58) Karma článku: 14,85 | Prečítané:  16037x

Po zverejnení informácie, že sa Ján Krstiteľ Balázs stáva hlavným poradcom premiérky Ivety Radičovej, sa zdvihla mierna vlna nadšenia medzi veriacimi i tými druhými.  Ukázalo sa, že mal rešpekt u oboch strán, čo sa podarí naozaj málokomu. Karta sa však obrátila, keď oznámil svoj odchod z kňazskej služby. Vlna miestami nechutnej kritiky - najmä v diskusiách a najmä zo strany veriacich - ukázala nielen obraz úrovne tohto národa, ale i hĺbku nepochopenia problémov v cirkvi, ktoré Ján Krstiteľ resp. Marián Balázs kritizoval.

Ako ateistka zrejme neviem posúdiť závažnosť jeho rozhodnutia v očiach veriacich. Viem ho posúdiť iba ako osoba, ktorá sa verejne angažuje v určitej oblasti a časom nadobudne pocit frustrácie z boja s veternými mlynmi. Ak bol pre slovenskú katolícku cirkev nepohodlným rebelom, mohli by sa z jeho odchodu iba tešiť. Ak bol naopak - ako mnohí veriaci v diskusiách tvrdia, - svetielkom na konci tunela, pýtam sa, prečo toto svetielko nenasledovali a nepodporili jeho a kolegov z Teofóra v snahe o modernizáciu cirkvi a priblíženiu ju k súčasnému človeku.

Ak dnes mnohí tvrdia, že jeho rozhodnutie je o to závažnejšie, že bol verejne známy kňaz, zabúdajú na to, že sa stal verejne známym nie ako protežant cirkvi, ale kvôli svojim názorom, ktoré sa nebál verejne vysloviť, hoci mu práve tie mu často prinášali nevôľu cirkevných predstaviteľov vrátane zákazu kázania. Kariéra v slovenskej RKC sa totiž nerobí nasledovaním odkazu Krista v duchu miluj blížneho svojho, ale presadzovaním skostnatených dogiem, totalitnej ideológie a pranierovaním moderného života ako svojho nepriateľa. Balázs to jasne pomenoval v jednom z jeho posledných článkov, ktoré napísal v sutane: „Tischner skúmal rétoriku komunistickej ideológie a náboženských inštitúcií v slobodných časoch a dospel k prekvapivému záveru: tieto rétoriky sú si veľmi podobné; rozdeľujú ľudí na spojencov a nepriateľov, a ľudí s iným názorom obviňujú, odsudzujú a vytláčajú."

Odpoveď spišského biskupa Tondru (mimochodom, na úrovni nepodarenej slohovej práce piataka) na jeho spomínaný článok o kríze v cirkvi jasne ukázala, že Balázs nemal šancu nájsť pochopenie pre svoje pokrokové názory v skostnatenej, stredovekom zapáchajúcej a sexualitou posadnutej hierarchii slovenskej RKC. Kým Balázs hovoril o duchovnej kríze v cirkvi, Tondra protiargumentuje tým, že cirkev nie je v kríze, lebo si zabezpečila financovanie, školstvo a dokonca sa ozvala pri snahách o „zavedenie naturalistickej sexuálnej výchovy" a jógy na školách.  Porovnanie týchto dvoch článkov jasne ukazuje, aké vzdialené sú tieto dva svety.

Je zrejmé, že hierarchii RKC nevadí jeho odchod ako taký. Vadí im hlavne fakt, že bude mať moc a vplyv, ktorý mu oni neboli ochotní poskytnúť a ktorý môže byť v rozpore s niektorými ich požiadavkami.

Myslím, že Ján Krstiteľ Balázs neodišiel z kňazskej služby napriek svojmu presvedčeniu, ale práve kvôli nemu. Svoje dôvody jasne pomenoval v článku Kríza v cirkvi sa prehlbuje: „...mlčanie pred zlom a zneužívaním moci, nedôvera k slobode, morálna nadradenosť, archaická reč a neschopnosť osloviť moderného človeka vedie k tomu, že cirkev na Slovensku dlhodobo prehráva a dnešný človek sa jej vzďaľuje."

Jeho pohnútky nepochopia len tí, ktorí nechcú.  Alebo tí, ktorí nečítali gnostické evanjelium podľa Tomáša (ktoré je pre cirkev z pochopiteľných dôvodov neprijateľné): „...zodvihni kameň a nájdeš ma tam". Slúžiť dobru v duchu odkazu Ježiša sa dá totiž všade. A určite lepšie ako tam, kde tento odkaz povýšili na výhodný biznis.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

O zelený dres sa môže Sagan obrať už len vlastnou chybou

Po troch alpských etapách odstúpili piati výborní šprintéri.

SPIŠ KORZÁR

Tatranský vodopád pripomína Niagaru. Turisti riskujú život pre fotku

Pri páde by nemal človek šancu.

SPIŠ KORZÁR

Pred povodňou v Starej Lesnej utekali dovolenkári aj miestni

Rekreanti skončili v škole, osadníci na úrade.


Už ste čítali?