Írska skúsenosť s pedofíliou v cirkvi

Autor: Olga Pietruchová | 3.6.2010 o 19:11 | Karma článku: 4,07 | Prečítané:  1886x

Tento mail zaslala Martina kňazovi Vrábelovi ako reakciu na jeho včerajší članok, ktorý uverejnil na svojom blogu Jozef Červeň a dala mi súhlas na jeho zverejnenie.

Vazeny pan Vrabel,

precitala som si Vas clanok na blog.sme.sk, ktory ste uverejnili na blogu knaza Jozefa Cervena.
Rada by som Vas poprosila o upresnenie niektorych faktov a tiez pridala moj nazor k Vasim tvrdeniam.

V clanku uvadzate statistiku o 66% zneuzitych dievcat. Sama som zena, mam sestru, matku, tety - ani jedna z nas nebola sexualne zneuzita, pricom pri takomto vysokom percentualnom zastupeni by to uz malo byt mozne. Ake kriteria boli dane pre tento prieskum, v akom casovom obdobi a kde sa tento prieskum robil? Toto cislo jednoducho pokladam za prehnane.
Dalej pisete o promilovom zastupeni knazstva na pedofilnom zneuzivani deti. Mate poruke statistiku, kde by toto bolo podlozene?

Pisete o uvolnenej moralke v nabozensky lahostajnych krajinach, ktora umoznuje zvysene sexualne delikty.
V juli to bude 10 rokov, co zijem v Irsku. Prave tato krajina zazila koncom minuleho roku jeden z najvacsich otrasov viery v kredibilitu RK cirkve po uverejneni Murphyho spravy o sexualnom zneuzivani deti v dublinskej arcidieceze trvajucom desatrocia. Tato sprava obsahuje nielen otrasne svedectva o zneuzivani deti, ale aj o snahe tieto pripady zahrat do autu a umlcat ludi, ktori ziadali potrestanie vinnikov. Su to spravy o tom, ako si knazi tieto deti, casto pochadzajuce z najchudobnejsich vrstiev spolocnosti, doslova "poziciavali", navzajom si poziciavali vikendove chaty atd. Ich nadriadeni bud nereagovali, alebo ich v krajnom pripade, ked sa uz suskanie medzi prislusnikmi farnosti o zalube pana farara v malych detoch nedalo umlcat prevelili do inej farnosti alebo poslali na misie do zahranicia.
Len velmi zriedka sa tito knazi vobec dostali pred sekularnu legislativu. Argument cirkve bol, ze kanonicke pravo je dolezitejsie ako sekularne a stoji nad nim, to znamena, ze ak budu tito knazi postihovani, tak len kanonickym pravom.
Pri vysetrovani tychto pripadov narazala komisia zaoberajuca sa sexualnym zneuzivanim na hradbu mlcania, hodnostari sa odvolavali na princip mentalis restrictio. Pokladam za dost zaujimave, ze akonahle v nejakej diskusii spomeniem mentalis restrictio, nie je ziaden knaz ochotny na to reagovat a vysvetlit sirokej verejnosti, co tento princip znamena.
Oklukou sa znovu vratim k tomu, preco sa mi zda argument o sexualnom zneuzivani rozsirenom v nabozensky lahostajnych krajinach len ako rkc propaganda.
Sexualne zneuzivanie deti knazmi v Irsku sa odohravalo v case, ked bolo Irsko nabozensky na urovni stredoveku. Cirkev mala hlavne slovo vo vsetkom, ked vo svete zacinala sexualna revolucia 60tych rokov, v Dubline chcel arcibiskup zakazat ludom tancovat, pretoze to pre neho bolo uplne skazene uvolnenie mravov /a tym nemyslel salsu alebo lambadu, ale tanec celkove/. Knazovi Cervenovi som raz povedala, ze sexualna revolucia v Irsku bola asi taka burliva, ako piatkova party v klastore karmelitanok a za tym si stojim. V case, ked v "skazenych" krajinach ludia tancovali na Beatles, v Irsku este fungovali magdalenske pracovne, kde zeny a dievcata zatvarali kvoli tomu, ze mali uvolnene mravy, co mohlo byt vsetko, zacinajuc tym, ze mali alkoholickeho otca, ktory ich sexualne zneuzival az po nemanzelske dieta. Aj v tychto pracovnach fungovalo sexualne zneuzivanie, o tazkych telesnych trestoch a neludskych podmienkach na zivot ani nehovoriac. Cisarsky rez bol napriklad pri porode dlho zakazovany a namiesto toho sa zenam pri komplikovanom porode lamala panva /tzv. symfiziotomia/. Verilo sa totiz, ze zeny po cisarskom reze sa budu snazit pouzivat antikoncepciu a to je proti krestanskym zasadam. Vysledkom boli zeny s trvalymi nasledkami na zdravi, bolestami v panve a chrbtici, pri pohlavnom styku, dalsich porodoch, inkontinencia.
Ano, rozvody v Irsku neboli, pretoze boli jednoducho pravne zakazane. Zato sa v Irsku zaviedla institucia legalneho rozchodu, kde par jednoducho spolu nezije. Alkoholizmus bol v Irsku tiez beznou sucastou zivota a tiez na to netrebalo sekularnu spolocnost.

Vy pokladate moralnu /a tiez financnu/ zodpovednost Cirkve za otaznu. Preco? Ved problemom pedofilneho zneuzivania nebol len samotny akt vykonany na detoch ale tiez fakt, ze Cirkev ako autorita tymto knazom umoznila beztrestne vykonavanie tychto skutkov konkretnymi cinmi - zamlcovanim, zastrasovanim.
Nehovoriac o tom, ze Cirkev ako zastupca viery ma trochu ine postavenie ako ja neviem, lekarska komora alebo Odborovy zvaz rusnovodicov. Pokial to nie je tak a Cirkev sama seba vidi len ako obycajnych zamestnancov, ktori si urobia svoju robotu v urcitych pracovnych hodinach a potom je fajront a oni maju sukromny zivot, akym pravom si potom Cirkev vyhradzuje hovorit do zalezitosti ako sexualna vychova na skolach, zakony o potratoch a podobne? Ved taky rusnovodic mi tiez nebude hovorit do toho, ake mam vyznavat moralne hodnoty alebo mi vysvetlovat principy viery v Boha.

Priznam sa, ze mi vyrazilo dych, ked ste de facto obvinili Mariu Goretti z toho, ze si v podstate zavinila vlastnu smrt /alternativne znasilnenie/ tym, ze nepovedala matke o Serenellim a jeho spravani. Hovorime tu o jedenastrocnom dievcati - to iste by sa mohlo stat aj v sucasnosti, je to dieta, ktore moze byt zastrasene, hanbi sa alebo niekedy ani len nechape, co ten starsi chlapec od nej chce. Nehovoriac o tom, ze osobne pokladam fakt, ze cirkev vyhlasi za svatu dievca, ktore bolo zavrazdene, pretoze zvolilo samovrazdu /rukou ineho, ale de facto samovrazdu/ namiesto straty panenstva za nemoralnost. Okrem glorifikacie dobrovolnej smrti je to i facka obetiam znasilnenia, ktore sa rozhodli v sebazachove sa tomuto skutku podvolit a po nom znova zit a pokusit sa i po zneuziti si znovuvybudovat vlastny zivot /a casto aj vychovat dieta, ktore bolo vysledkom znasilnenia/.

Kto zaraba na nemravnosti? O akej nemravnosti hovorime? Hovorime o prostitutkach, pornografickych casopisoch, filmoch? Lenze tieto su tu pre dospelych, kde su dve strany, z velkej vacsiny /s vynimkou obchodu s bielym masom/ konsenzualne vstupujuce do komercneho vztahu, kde je tovarom sex. Zneuzivanie deti je nieco ine a vacsina pedofilov sa na vyssie spomenutych veciach "neodbavuje" a casto ich sami odsudzuju, pretoze im ponukaju v ich ociach "skazenu sexualitu" prezentovanu skusenymi dospelymi. Pre nich je tahakom nevinnost deti a tie sa tam neukazuju.


Len velmi malo ludi, bigotnych ateistov, ku ktorym ja nepatrim, ma naozaj obrovske potesenie zo sucasnych skandalov. Osobne pokladam vieru za jedno z nositok civilizacie a hoci pre mna tieto odhalenia neboli az tak sokujuce, pretoze aj Cirkev su len ludia ako vsade inde, viac ma sokoval fakt, ako jedna institucia moze najprv urobit vsetko preto, aby cez svoju autoritu umlcala tieto fakty a potom vyhlasovat, ze ona je v tom nevinne, ze vsetko je len o individualnych pripadoch ale ziadna kolektivna zodpovednost tam nie je.
Samozrejme, mozno je to lepsie ako ked v Irsku po publikovani Murphyho spravy a vycisleni odskodnenia obetiam niektori biskupovia vyhlasovali, ze vzhladom na to, ze je to o vine Cirkvi, ocakavaju od veriacich, ze toto odskodnenie zaplatia farnici. Je tazko verit, ale tento navrh mal dokonca podporu viacerych cirkevnych hodnostarov.
V Irsku mala Cirkev vzdy vysoku moralnu autoritu - tato utrpela tazke moralne trhliny a ozvali sa dokonca hlasy /z radov veriacich/, ze RKC ako taka zdegenerovala ako Rimska risa a je cas ju jednoducho nechat padnut a na jej ruinach vystavat nieco ciste, co by sa vratilo k povodnym principom viery.

Pan Vrabel, kym som veriaca, nie som praktizujuca katolicka. Pokladam vsak krestansku vieru za jeden z pilierov nasej civilizacie a Cirkve za jej organizovanych predstavitelov. Nie som preto skodoradostna a nezucastnujem sa na tanci nad hranicou, na ktorej sa palia krucifixy. Co ma vsak zaraza je, ze Cirkev berie sucasne skandaly ako nieco nepodstatne, individualne pripady, ktore treba individualne vyriesit a hodit za hlavu a nie ako symptomy hlbokej krizy RKC v sucasnosti - za ktore nemoze sekularizacia, svetsky upadok mravov ale do velkej miery aj spravanie Cirkve, ktora vo svojej arogancii, izolacie od vonkajsieho sveta, predstave, ze je neomylna autorita a bozskejsia od Boha prekrocila medze mravov a moralky.

S pozdravom,

Martina Junkers
Navan, Irsko

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.


Už ste čítali?