Potrebujeme jazdný pruh pre ženy?

Autor: Olga Pietruchová | 17.4.2008 o 8:27 | Karma článku: 8,25 | Prečítané:  3073x

Desať rokov po legendárnom výroku právneho "experta" nemenovanej politickej strany o potrebe osobitného jazdného pruhu pre ženy sa ukazuje, že mal nakoniec pravdu.

Podľa rôznych štúdií a vyhodnotení poisťovní existujú nemalé rozdiely medzi ženami a mužmi za volantom. Nie, nie je to tak, ako si možno myslíte - ženy nie sú tie nemotorné vodičky, ktoré sadnúc si za volant ohrozujú seba i ostatných. Je to presne naopak.

Podľa nedávnej štúdie VCÖ - Rakúskeho automobilového klubu (Verkehrsklub Österreich), zverejnenej symbolicky na MDŽ, sú ženy omoho zodpovednejšie šoférky ako ich mužskí kolegovia. VCÖ analyzovalo dopravné nehody od roku 2000, kde muži tvoria 76% smrteľných obetí. V počte mŕtvych za volantom je to až 78%. Hlavnou príčinou vysokej úmrtnosti mužov je vysoká rýchlosť a riskantná jazda.  „Keď si máte vybrať, či nastúpiť do auta šoférovaného ženou alebo mužom, mali by ste uprednostniť ženu", zhrnula výsledok expertka VCÖ Bettina Urbanek.

gender.jpgŽeny za volantom sa správajú zodpovednejšie a opatrnejšie. V počte prípadov šoférovania pod vplyvom alkoholu tvoria muži 88%. Kým percento mužov, ktorí používajú bezpečnostné pásy je 86%, u žien je to 92%.  Argument, že ženy jazdia menej a teda spôsobujú zákonite menej nehôd, neobstojí. Počet žien s vodičským preukazom (88%) sa pritom v skupine 31 až 50 rokov začína vyrovnávať mužom (95%).  Aj z celkového počtu obetí nehôd v cestnej premávke - teda so zarátaním chdocov, cyklistov atď - u našich susedov tvorili ženy z celkového 668 počtu usmrtených len 167, teda štvrtinu. „Keby sa muži správali v cestnej premávke tak zodpovedne ako ženy, malo by Rakúsko o polovicu menej mŕtvych obetí dopravných nehôd", uzatvára ďalší expert VCÖ Martin Blum.

Ako je to na Slovensku? Ťažko povedať, naše štatistiky - aspoň tie verejne dostupné - nie sú rodovo členené. Jediná relevantná informácia, ktorú sa mi podarilo nájsť, je počet dopravných nehôd zavinených chodcami (2006): najviac ich zavinili muži - 439 nehôd, nasledujú deti - 357 nehôd a ženy 177 nehôd. Zrejme sú teda naše krajiny podobné a to aj v iných veciach týkajúcich sa dopravy: ženy prekonávajú denne dvojnásobne väčšie vzdiallenosti ako muži, pričom častejšie využívajú hromadné dopravné prostriedky. Správajú sa teda zodpovednejšie nielen k sebe, ale ak k životnému prostrediu. Navyše prepravujú so sebou dvojnásobné množstvo batožiny a reagujú citlivejšie na organizáciu dopravy. Všade totiž na ne „číhajú pasce" ako tmavé priestory v garážach a podchodoch či obmedzený pohyb s detským vozíkom po parkujúcimi autami zaplnených chodníkoch. Preto rakúski odborníci a odborníčky požadujú zohľadnenie rodového hľadiska pri plánovaní projektov verejnej dopravy a komunikácií.

Možno teda povedať, že pán "právny expert" mal v niečom pravdu. Osobitný jazdný pruh by skutočne niečo priniesol. Znamenal by totiž viac bezpečnosti pre ženy za volantom a ich deti. Samozrejme, v praxi je to nemožné. Vlastne by stačilo, aby  to, čo už pochopili poisťovne pri poskytovaní zvýhodnených poistení pre ženy, pochopili aj muži samotní. Prispôsobenie sa "ženskému štýlu" v doprave by znamenalo v konečnom efekte viac ohľaduplnosti a bezpečnosti pre všetkých a menej úrazov a mŕtvych aj medzi mužmi samotnými. 

Spracované podľa štúdie VCÖ " Mit Frauen am Steuer sicherer im Straßenverkehr unterwegs"

Foto v perexe: www.vcoe.at

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Prežili by ste deň len so sto vecami? My sme to skúsili

Tri redaktorky sa rozhodli vyskúšať minimalistický experiment.


Už ste čítali?